11 מערכות שמש חדשות ובהן 26 כוכבי לכת

במרבית המערכות התגלו שני כוכבי לכת המקיפים את אותה השמש ובמערכת אחת – חמישה כוכבי לכת בבת אחת

11 מערכות שמש חדשות, ובהן 26 כוכבי לכת התגלו לאחרונה בידי טלסקופ החלל קפלר, ואושרו על ידי הגופים העוסקים באישור זה. הנתונים הללו מכפילים את מספר כוכבי הלכת ומשלשים את מספר השמשות שיש להן יותר מכוכב לכת אחד החולפים בין השמשות לבינינו.

זהו עוד שיא בהבנת נושא כוכבי הלכת מחוץ למערכת השמש. מדובר בכוכבי לכת המשתרעים החל מפעם וחצי מגודלו של כדור הארץ ועד לגודלו של צדק. מאלו 15 נמצאים בתחום שבין כדור הארץ לכוכב הלכת הגדול ממנו הבא בתור – רהב (נפטון) אך יידרשו תצפיות מעקב כדי לגלות את המבנה שלהם. הגופים החדשים מקיפים את השמשות שלהם במסלולים הנעים בין 6 ל-143 ימים וכולם איפוא קרובים לשמשות שלהם יותר מאשר נוגה לשמש שלנו.

"קודם למשימת קפלר, הכרנו כ-500 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, אומר דאג הודג'ינס, מדען בתוכנית קפלר במטה נאס"א בוושינגטון. "כעת, בתו שנתיים של צפיה בטלאי קטן בשמים, קפלר גילה למעלה מ-60 כוכבי לכת ולמעלה מ-2,300 מועמדים לכוכבי לכת. הדבר מראה לנו כי הגלקסיה שלנו מלאה בכוכבים בכל הגדלים והמסלולים."

קפלר צופה שוב ושוב ב-150 אלף כוכבים והוא מסוגל לזהות תנודות זעירות המתרחשות
 כאשר כוכב הלכת חולף בינינו לבין השמש שלו. המערכות המתועדות החדשות מאחסנות 2-5 צללים של גופים החולפים לפניהם. משמעות הדבר היא כי חלק מהגופים הללו נמצאים בקצה המרוחק של מסלולם בעוד אחרים בקרבת השמש – שינויים שמדעני קפלר מכנים Transit Timing Variations (TTVs). עבור כוכבים בעלי TTV קיצוניים במיוחד, אין צורך בתצפית נוספת מכדור האר כדי לאשר את קיומם של כוכבי הלכת. הטכניקה מאפשרת לקפלר לאשר את נוכחות מערכות שמש סביב כוכבים רחוקים וחוורים יותר.

חמש מערכות שמש שזכו לכינויים, קפלר-25, קפלר-27, קפלר-30, קפלר-31 וקפלר-33 מכילות כוכבי לכת שמסלול אחד מהם כפול ממסלולו של השני, כלומר כוכב הלכת החיצוני מקיף את השמש שלו במשך זמן כפול מזה שלוקח לכוכב הלכת הפנימי. לעומת זאת קפלר-23, קפלר-24, קפלר-28 ו-קפלר-32 מכילים כוכבי לכת המקיפים את השמש פעמיים על כל שלוש הקפות של כוכב הלכת הפנימי.

"תצורות אלה מסייעות להגביר את האינטאקציות הכבידתיות בין כוכבי הלכת" אומר ג'ייסון סטפן, עמית פוסט דוקטורט במרכז פרמילאב לאסטרופיזיקת חלקיקים באילינוי, והחוקר הראשי במאמר המאשר ארבע מהמערכות.

קפלר-33 הוא שיאן במספר כוכבי הלכת. זוהי שמש זקנה ומעט מאסיבית יות ר מהשמש, והיא מכילה, לפחות לפי התגלית של קפלר, חמישה כוכבי לכת בגדלים שבין גודלו של כדור הארץ ל-1.5 פעמים כדור הארץ. ואולם כל כוכבי הלכת מקיפים את השמש במסלול קצר יותר מזה שכוכב חמה מקיף את השמש שלנו. בזכות התכונה הזו הצליח קפלר להבחין ולהבדיל בין כוכבי הלכת. הירידה בבהירות השמש ואורך הזמן שלוקח לכל כוכב לכת לעבור לפניה משחקים תפקיד חשוב בקביעת נוכחות כוכבי הלכת, כאשר כמה חתימות שונות נרשמות כמקיפות את אותו הכוכב, הסיכוי לטעות אינו סביר.

"הגישה ששימשה לאישור כוכבי הלכת של קפלר-33 היא בעלת אמינות גבוהה" אומר ג'ק ליסאסור, מדען פלנטרי במרכז איימס של נאס"א בקליפורניה, והחוקר הראשי במאמר על קפלר-33 "אימות באמצעות ריבוי" מכונה השיטה.

דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 11 מערכות שמש חדשות ובהן 26 כוכבי לכת